Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ainur Maryam

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, December 1, 2010

Apakah pilihan yang terbaik??

Hari ni aku buka web job street ..banyak giler advert untuk jawatan QS..klau tgk pada pengalaman dan company yang offer keje..semuanya menarik dan menepati criteria pengalaman aku.. tapi aku tak boleh buat keputusan apa apa sekarang.. selain dai keaadaan aku yang sedang sarat mengandung ni.. aku juga kene tunggu suamiku medapat tempat posting yang sahih dahulu..barulah aku bleh nak decide langkah kerjaya aku seterusnya..

Tahu tak.. perasaan aku sekarang cam mana??? terseksa sikit.. aku teringin sangat nak cari keja kat tempat lain..selain dapat meningkatkan pendapatan aku..bleh juga meningkatkan pengalaman dan kematangan dalam kerjaya ni.. Aku rasa, opportunity di luar sana lebih besar dari ofis aku skang.. mungkin dari segi keselesaan, ofis ni kira tak sibuk dan aku boleh bergoyang kaki..tapi aku hanya akan duduk jadi QS cabuk jelah..tak ada peningkatan dan saingan.. boring.

Aku sebenarnya..sayang pakatan ni.. tapi aku perlu fikirkan masa depan aku juga.. ni nak masuk 5 tahun bekerja kat sini..ilmu aku cam tak berkembang sangat.. macam terperap je.. kejap kembang ..kejap membeku..cause tiba tiba aku tak de kerja nak buat untuk 2 minggu.. Kebaikannya..aku dapat buat kerja kerja lain kat rumahlah..

Aku ingat nak minta gov.. tapi en suami macam tak berapa nak kasi.. bagi dia cukuplah dia seorang yang berkerja dgn gov.dia tak nak aku sibuk cam dia..aku pun tak nak sibuk sangat cam certain2 govt servant..cuma bila memikirkan kesusahan untuk postng mengikut suami apabila keja dgn swasta ni , aku rasa govt pilihan terbaik..selain dapat buat loan umah, kete, peribadi yang mudah..boleh cuti sakit dan ikut suami ke luarnegeri 2-3 tahun, bleh sambung belajar..dan cuti bersalin pun 3 bulan..lama tu..,siapa nak bagi..yang ni part paling aku suka. Yang tak best nye... kenaikan pangkat mungkin susah sikit, bonus pun aku tak nampaklah adasangat setakt ni..asyik ihsan RM 500.00 je.. kenaikan gaji pun sikit.. suka buat kursus luar yang kadang kadang cam tak perlu..konon2nya untuk tingkatkan motivasilah..tapi lastlast kerja kat ofis terbengkalai. Aku ada pujuk dia tentang gov ni.. after discuss dalam2 dia allow aku untuk isi borang.. apa lagi, aku isijelah tapi tak mengharap sangat.

Swasta.cepat naik gaji..inisiatif dan kebajikan depend pada company yang kita join.. kerja biasanya banyak.tapi pekeja swasta ni lebih advance dan cekap dari govt ( tak kata semua orang , tapi mostly)..itu jelah kot yang best..yang tak best susah buat loan , cuti sikit,dan susah nak posting. Yang lain aku tak dapat pikirkan. Jadi setiap satu ada pro and cons.

Kesimpulannya, aku kene try minta semua.. apa yang aku dapat ..itulah yang terbaik untuk aku dan keluarga..cause itu semuakan rezeki dari Allah..

So dengan azam dan semangat baru..aku berharap..Allah akan memberi bimngan dan rezeki yang baik pada aku sekeluarga pada tahun hadapan.. moga suamiku di postkan tempat yang terbaik untuk kami sekeluarga..harap2 tempat yang ada post QS.

No comments:

Post a Comment