Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ainur Maryam

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Sunday, January 16, 2011

Good Morning Monday!!

Aku nak mulakan hari ini dengan penuh semangat... semangat menyetelkan kerja kerja tertinggal sebelum aku bersalin awal bulan 3 ni... tak lama lagi, QS baru akan menyertai pakatan Penang, mengantikan aku, so banyak kerja yang aku nak handover kat dia, dan benyak benda juga aku kene brief nanti. Harap- harap diadapat handle semuanya. Aku cakap cam dah comfim je posting kan?? tak kiralah.. posting ke, tak posting ke, QS ni tetap akan masuk ganti aku time bersalin nanti.

Sebelum aku memulakan langkah baru di minggu ni, aku nak settlekan Zakat pendapatan tahun 2010 yang masih berbaki 3 bulan lagi, pastu nak cancelkan insurance prudential takaful aku. Mungkin skali dengan prulady. Buat masa ni, aku tak nak ada komitment bayaran insurance lagi. Rasanya tahun depan baru aku survey balik pasall insurance ni, cause agent aku kat penang ni sangat lembap. Aku nak cari agent muslim yang mudah di contact dan lebih bertangungjawab terhadap customer. Dulu , time nancy jadi agent, semua info cepat je aku dapat, tapi yang ni..terus lesap. so, nasiblah..siapa suruh tak pandai service customer.. ni dah 2 tahun aku tak dapat diary prudential tau??? Kemudian aku kene isi borangcukai pendapatan.. due LHDN bulan 4, time tu tgh pantang.. tak sempat- tak sempat... kene settle dalam 2 bulan ni juga.

Sepanjang hujung minggu lepas, hanya aku dan ainur di rumah.. tak lupa adik skali.. badan aku masih tak larat, cause tekak masih bengkak. Suamiku tak ada kat rumah.. dia terpaksa ke Alor Star menguruskan hal hal bekenaan hari jadi Sultan Kedah.. Esok baru balik.. Dia pun Demam juga.. kesian dia.. sehari sebelum dia bertolak ke Alor Star, suhu badan dia panas, aku hanya mampu tuam dan lapkan badan dia dengan air asam supaya suhu turun.. ainur plak ikut sama lap badan abah dia. Dia memang suka tiru apa aje yang aku buat. Then aku bagi ubat demam,batuk dan antibiotik sebelum dia tidur dalam bilik utama. Pasang aircond pada suhu yang paling rendah dan heavy blow, biar suhu badannya cepat turun. Aku ngan ainur tidur di luar aje.. saje nak bagi suamiku ruang rehat yang lebih..klau tidur skali, memang ainur je yang akan conquere katil tu.. lagipun suhu sejuk sangat. Aku plak masih batuk batuk. Tapi suami aku rileks je plak..hmm tak pelah..janji cepat sihat. Dia kata kat UK, dr tak bagi ubat, just pasang aircond dan kipas kuat kuat hala ke dia ,pastu suh minum ai banyak banyak masa dia admit dulu.. Apa yang aku fikir ye??? Tak beku ke?? UK dah sejuk.. pasang air cond + kipas kuat kuat lagi..minum air sampai 6 botol.. asyik tekucillah jawabnya, tapi mungkin itulah jalan terbaik.. jimat ubat, just a method of curing without using any drug.

Dalam aku mengeluh tentang demam yang melanda kami sekeluarga..sepatutnya aku bersyukur.. kerna penyakit yang menimpa kita adalah tanda Allah memberi perhatian dan tarbiah direct dariNYa.. Itu merupakan satu peringatan dan kasih sayang dari Allah, Kafarah pada dosa dosa kecil dan membersih hati kita.. Zaman nabi dulu , para sahabat selalu mendambakan perhatian dariAllah dengan penyakit yang menimpa mereka.. tapi kita seboleh bolehnya ingin cepatcepat sembuh dai sebarang penyakit.. Itulah akhir zaman.

Seriously, sepanjang sakit .. aku selalu terfikir,klau ajal aku tiba, sudah cukupkah amalan aku untuk menjadi sahabat di akhirat nanti.. macam mana dengan hidup lepas mati aku? dan apakah aku dah langsai segala hutang piutang urusan dunia ni.. Ya Allah.. banyak sangat yang tak langsai.. baik hutang zahir dan batin... ilmu dan amalan pun tak cukup baik.. tanggung jawab pada Allah, dan umat manusiapun masih ada yang belum langsai dan cuai dalam melakukannya.. seperti tidak besedia lagii ke arah tu wlaupun Mati itu pasti tiba bila waktunya. Jadi, aku berharap Allah akan memberi kektan dan kesabaran pada diiku untuk sentiasa betakwa dan istiqamah dalam melakukan kebaikan kebaikan di dunia ni..

No comments:

Post a Comment