Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Ainur Maryam

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Monday, November 29, 2010

Cabaran pertama

Last weekend aku try pakaikan ainur CD sepenuh masa.. saje nak biasakan dia dgn benda alah ni. mula mula dia memang tak selesa, asyik nak suruh bukak je.. tapi kita orang pujuk dia pakai.. tangan dia ayik nak tarik velcro CD.. so aku pakaikan dia romper supaya susah sikit dia nak bukak benda ni.

Sepanjang pemakaian CD selama 4 hari ni , ada 3 kali dia berak.. itulah yang paling aku khuatirkan selama ni.. kalau setakat kencing je, bleh aku basuh dan bilas je.. tak jadi masalah sangat..tapi bila bab poo poo ni.. aku mengelabah juga for the first time.. tapi nak buat cam na, tak kan nak geli ngan taik anak sendirikan.. klau poo poo dia yang terlekat kat nappy liner tu aku bleh buang and flush je dalam jamban.. yang lekat kay CD aku kenen pancutkan air kuat kuat kat CD tu.. alahamdullilah senang je nak hilangkan baki baki poo poo ainur.. pastu aku cuci ngan sabun lunatot.. sental sikit sikit..then bilas 2-3 kali pastu aku rendamkan dalam air bersih 1-2 jam.. pastu aku bilas lagi sampai yakin tak de bau dan kesan sabun.. lastly aku spin ..jemur kat bawah cahaya matahari untuk hilangkan kesan kuning yng tinggal sikit sikit tu.. klau cuaca baik..panas ok dan berangin, kejap je CD ni kering. Kira lepas ni aku taklah susah hati lagi klau ainur berak.... sebab dah tau nak uruskan taik taik tu.

Stakat ni untuk hujung minggu ( 2hari), aku rasa dalam 12-13 pampers aku dapat jimatkan.. wow kira banyak tu.. dekat RM 6-7 gak aku jimat. Skang ni aku cuba praktikan pemakaian CD di malam hari. masalah malam ni.. aku pakai single inserter je, klau double ainur tak selesa cause inserter autumz agak bulky. Bila pakai single insert, ainur mudah bocor.. at least pukul 3 pagi kenen tukar CD.. itupun kalau aku rajin.. Tapi setakat ni dah 2 malam bocor sikit. Aku rasa nak try lunatot punya inserter ..yang jenis hemp and microfiber yang dijahit sekali. Aku tgk jenis ni nampak nipis sikit.. mungkin ainur boleh pakai. Tapi inserter ni mahal sikitlah RM 27 tak silap aku.. klau nak jimat beli 1CD lunatot yang sekali ngan 2 inserter ( 1 microfiber, 1 double inserter) baru RM 60.00. Yang ni bleh jimat RM 15.00 dan dapat 1 CD.

Selama beberapa hari bersama CD ni , aku rasa benda ni taklah membebankan aku sangat.. time mandia ku bleh basuh CD...lebih lebih lagi aku ni jenis 2-3 pagi suka terbangun malam.. so time nilah aku bleh basuh CD-CD ainur yang aku kumpulkan seharian.. masalah ayang aku hadapi sekarang ialah..aku tak cukup CD.. memang kene tambah at least lagi 5.. pasni..misi utama aku ialah menambah CD untuk kakak Ainur.. Untuk adik aku rasa nak try buat prefold diapers je seperti yang diasarankan dalam clothdiapermalaysia... Actually CD prefold lagi mahal dan susah nak cari kat malaysia.. tapi klau kita kreative... benda ni sama je cam convensional diapers... cuma beli dia punya cover plastik je. Insya Allah..yang ni aku kene cuba dulu..klau larat aku akan teruskan sepanjang berpantang nanti..klau tak campur campurlah dgn pampers ye adik.

No comments:

Post a Comment